Reisdocumenten

Welke reisdocumenten heb ik nodig?

Informatie over reisdocumenten vind je op de website van Rijksoverheid

Houdt rekening met het volgende:

  • heb je een andere nationaliteit dan de Nederlandse, dan kun je bij de ambassade of consulaat informatie inwinnen.
  • voor sommige landen heb je een visum nodig. 
  • reis je met een kind, dan heeft het kind een eigen paspoort of identiteitskaart nodig. 
  • heeft je kind een andere achternaam dan jezelf of je partner, dan eisen sommige landen een verklaring waaruit blijkt dat de meereizende volwassene daadwerklijk de ouder of gezaghebbende is. Voor meer informatie verwijzen wij naar de website van de Marechaussee

Belangrijk: je bent zelf verantwoordelijk voor het bezitten van de juiste reisdocumenten. Bewaar deze tijdens de reis (of bij grensoverschrijdende excursies) altijd in je handbagage, nooit in de koffer.

 

 

Gezondheid

Waar vind ik informatie over vaccinaties?

Op de website van GGD Reisvaccinaties vindt u informatie met betrekking tot de gezondheid, vaccinaties en aanbevelingen voor de reisbestemming. Het is ook mogelijk om zich thuis te laten vaccineren, dit kan via Thuisvaccinatie

Reisbescheiden

Hoe ontvang ik de reisbescheiden? 

Wij nemen contact met u op als wij de reispapieren van de reisorganisatie hebben ontvangen. De reisbescheiden zetten wij klaar in Mijn Reisoverzicht en de Sambasso-app. Ook kunnen wij de reispapieren voor u uitprinten. Bij ons op het reisbureau kunt u kofferlabels krijgen. 

Extra services

Is het mogelijk dat ik mijn vreemde valuta voorafgaande aan de reis omwissel?

Via GWK Travelex kunt u eenvoudig vreemde valuta bestellen waarbij u de meest gunstige wisselkoers heeft. GWK biedt ruim 50 vreemde valuta om mee te nemen naar het buitenland. De vreemde valuta liggen al binnen enkele werkdagen klaar bij een van de geldwisselkantoren of op de luchthaven. Bestel de valuta via het GWK  of  vraag ons dan bestellen wij het voor u. 

Is het mogelijk om op de luchthaven te overnachten?

U kunt de nacht(en) voor of na uw vakantie overnachten in één van de Airport Hotels waar veelal een shuttleservice en (deels) gratis parkeren inbegrepen is. Vraag ons naar de mogelijkheden. 

Is het mogelijk om een parkeerplaats bij de luchthaven te boeken? 

Bij elke luchthaven in Nedeland, Belgie of Duitsland kunnen wij een parkeerplaats voor u boeken. Voor u kijken wij welke parkeeraanbieder het best bij u past. De parkeerplaatsen zijn beveiligd, kunnen overdekt zijn en zijn vaak kosteloos te annuleren. Met de gratis en comfortabele shuttlebus wordt u naar de luchthaven gebracht. 

Ook is het mogelijk om de Valet Parking service te boeken waarbij een vriendelijke chauffeur de auto aanneemt voor de vertrekhal en naar een beveiligde parkeerplaats brengt.

Reserveer uw parkeerplaats gemakkelijk en snel via Mijn Reisoverzicht of laat het ons weten, dan kunnen wij de parkeerplaats voor u bijboeken.  

Is het mogelijk dat ik mijn tolvignetten voorafgaande aan de reis bestel?

In veel landen als Hongarije, Oostenrijk, Roemenië, Slowakije en Zwitserland zijn tolvignetten verplicht deze kunt u via de ANWB bestellen.

Daarnaast biedt de ANWB u ook de mogelijkheid om diverse producten aan te schaffen die in veel landen verplicht zijn, zoals alcoholtesters, milieustickers, reserve lampenset en veiligheidsvesten.

Vliegtuig

Wanneer kan ik inchecken? 

Voor veel vluchten is het mogelijk om online in te checken. Het verschilt per luchtvaartmaatschappij vanaf wanneer u online in kunt checken. Wij informeren u hier over wanneer het mogelijk. Daarnaast kunnen wij de online check-in ook voor u doen. Dan kunt u de instapkaarten uitgeprint bij ons komen ophalen. 

Zorg er altijd voor dat u op tijd aanwezig bent op de luchthaven en houd rekening mee met eventuele drukte bij de incheckbalies. Wij adviseren altijd om 2 uur voor vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. In het hoogseizoen is dit 2,5 uur voor vertek. En voor vluchten buiten Europa adviseren wij om 3 uur voor vertrek aanwezig te zijn. Op de luchthaven wordt aangegeven bij welke balie u moet zijn. Wij geven bij het meegeven van de reisbescheiden aan in welke vertrekhal u moet zijn. 

 

 

Wat mag ik qua handbagage en ruimbagage mee nemen aan boord?

Per luchtvaartmaatschappij is het verschillend hoeveel handbagage u mag meenemen. Op uw bevestiging staat altijd hoeveel handbagage u mag meenemen. Naast de handbagage kunt u ook ruimbagage meenemen. Bij veel luchtvaartmaatschappijen moet u dit apart er bij boeken. De tarieven hiervan zijn verschillend. Voor vluchten vanuit Duitsland is de ruimbagage altijd er bij inbegrepen. Ten alle tijden kunnen wij voor u ruimbagage erbij boeken. 

Kan er een speciale maaltijd worden aangevraagd op de vlucht? 

Op vluchten naar verre bestemming kunt u in alle zitcomforts speciale maaltijden aanvragen. Dit kan tot uiterlijk 3 dagen voor vertrek en kunt u aan ons doorgeven, zodat wij het kunnen aanvragen.

Waarmee kan ik  betalen in het vliegtuig?

Het kan voorkomen dat u aan boord niet met contant geld kunt betalen. Dit verschilt per luchtvaartmaatschappij. Wij raden aan om ten alle tijden een pinpas mee te nemen en op verre vluchten een creditcard. 

Moet ik stoelen reserveren voor mijn vlucht? 

Wij raden het aan om stoelen te reserveren, wanneer u zeker wilt weten dat u naast elkaar zit. Daarnaast kunt u bij een stoelreservering zelf kiezen waar u komt te zitten. Bijvoorbeeld aan het raam of bij de nooduitgang. Voor elke vlucht kunnen wij de stoelen voor u tegen betaling reserveren. U geeft aan ons uw wensen door en wij reserveren de stoelen voor u. Bij elke luchtvaartmaatschappij zijn de tarieven verschillend en verschilt het wanneer u de stoelen kunt reserveren. 

Excursies

Hoe kan ik excursies boeken? 

Het is mogelijk om vooraf of ter plaatse excursies te boeken. Als u dit vooraf willen regelen, dan kan dat via ons. Wij denken graag met u mee over excursies wat bij u past. Zo bent u verzekerd van een plek tijdens de excursies en weet u precies wanneer u gaat. Wanneer er reisleiding aanwezig is op de bestemming, dan zijn de excursies bij hen te boeken.